Welle

Welle

dinsdag 2 april 2013

Tricot ... gevloek, getier, gevod ... HULP

Wat een manier om mijn laatste vakantiedag af te sluiten ...

Op vakantie had ik een leuk patroontje geknipt. Een Charlie met een leuke kraag. Stofjes uitgezocht en geknipt ...
Tot daar ging alles goed ... 

Maar toen ik me gisteren achter mijn machine zette, bleek het niet zo eenvoudig te zijn als gedacht en begreep ik ook plots heel goed waarom ik op verschillende blogs al gelezen had dat het niet ze eenvoudig is om Tricot te stikken :-) 

Eerst en vooral trekt mijn machine de stof niet door ... het stropt op aan het voetje en wordt mee in de machine getrokken ... 
Daar had ik wel snel een oplossing voor ... Een reepje patroonpapier eronder en na het stikken kan je het er zo weer uittrekken ... 

Maar dan merkte ik dat mijn machine steken oversloeg ... de spoeldraad werd niet opgehaald. 
Na wat rondgesurf op het internet , vond ik dat het misschien kon zijn : 
- de naald
- het garen
- de spoelspanning
- de garenspanning 

... 
ongeveer alles dus :-( 

Helemaal onderaan mijn naaitas vond ik wonder boven wonder een tweelingnaald ... na die uit te testen lukte het al iets beter ... Eén van de twee stiksels , de rechtse, was mooi... de linkse bleef steken overslaan , tot soms 3 cm zonder steek ... 

Maar na stap 3 , nadat ik net de kraag erin had gezet , brak er één van de twee naalden af !!!! AAARGHHHH 

Zijn er mensen met tips ... ik zou dit truitje zo graag afmaken, maar op deze manier gaat het denk ik niet lukken ...

UPDATE :

Hallo allemaal,
Ondertussen is het truitje af ... kijk maar op mijn volgende post.

3 opmerkingen:

  1. In de naailes stik ik af en toe iets in tricot en eigenlijk heb ik nog nooit problemen ondervonden. Heb nog nooit de spoel- en garenspanning of soort spoeldraad moeten aanpassen. Wel kreeg ik de tip van de naaijuf om bij stugge tricot en jersey (bijna gebreide stof) een heel kleine zigzag te gebruiken in plaats van de rechte steek. (natuurlijk niet bij je tweelingnaald hé, of 't is sowieso "krak" met de tweelingnaald).Dus echt maar op een halfje hé, zodat het optisch nauwelijks te zien is, maar wel wat helpt meerekken. Daardoor is de kans kleiner dat je naadjes stuktrekt bij het aan- en uitkleden.
    Zoompjes en boordjes doe je inderdaad best met een tweelingnaald, altijd eerst driegen zodat je dan netjes aan de goede kant je driegdraad tussen de twee naaldjes kan houden, maar niet te snel willen stikken en goed begeleiden. Want vaak wil de stof wel eens meeschuiven.
    O, en is je naald nog scherp genoeg ? Want een afgesleten naald durft wel eens steken overlaten (en gaatjes achterlaten...).
    Ik hoop dat je er iets aan hebt. Het is inderdaad balen als je zoveel tegenslag hebt bij het naaien. Hou er de moed in, en blijf vooral rustig.
    'n opbeurend groetje,
    sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey,

      Ik heb gisteren de veritas leeggekocht aan naalden en heb opnieuw geprobeerd ... fotootjes in nieuwe post :-)

      Verwijderen
  2. Hopelijk is alles in orde gekomen... ik kan je spijtig genoeg niet helpen!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Google Find us on Google+